personen

Nora Tilley

werd geboren en groeide op in de schaduw van de basiliek van Koekelberg. Herinneringen aan haar kinderjaren associeert ze onvermijdelijk met de Expo 58, "Mon Oncle" van Tati, "De Stervende Zwaan" van Margot Fonteyne.

Eind de jaren 60 wordt zij , als afgevaardigde van haar school, lid van de ABN-kern in Brussel, en komt op haar 16e voor de eerste keer in contact met het liefhebberstheater. Samen met Hugo De Greef en Wim Van Gansbeke maakt ze deel uit van de Jonge Toneelliefhebbers van Schaarbeek.

Een paar jaar later (ze zit dan in haar 2e jaar Studio Herman Teirlinck) krijgt zij haar eerste grote rol in "Magister Maesius", een jeugdserie van de BRT.

Dat was meteen ook de start van haar professionele carrière.

"35 jaar later blikt ze met plezier terug op een rijk gevulde carrière .

Van 1968 tot 1989 was zij verbonden aan het Mechels Miniatuurtheater. Hoogtepunten uit die periode waren zeker haar hoofdrollen in Jan Rap en zijn Maat - Y.Keuls, Tot nut van 't algemeen - W. Van den Broeck, Eduacating Rita - W. Russell, Ce Sacré Bordel - Ionesco en Echo's - R.Nash

Vanaf 1990 speelde ze als freelance actrice vooral voor het Raamtheater. Eén van de topprodcuties daar was vooral 'Amanda en de widowmaker' - een monoloog die Walter Van den Broeck voor haar schreef.

Televisiekijkend Vlaanderen kent haar vooral uit de series De Collega's, Het Pleintje, Familie, Niet voor Publicatie, Wittekerke, Thuis. De Afrekening was haar eerste samenwerking met de fluistercompagnie.

Producties